Wersja językowa
pl

Ciąg nr 1

CPK – Kołobrzeg / Koszalin / Słupsk / Gdańsk

Ciąg ten stanowi połączenie CPK i Warszawy z Płockiem oraz ważnymi ośrodkami województw pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i Pomorza Środkowego. Może być również wykorzystywany do obsługi Elbląga.

Na ciąg nr 1 składają się następujące linie kolejowe:

W relacji CPK – Gdańsk – Słupsk:

  1. nowa linia nr 5, odcinek Centralny Port Komunikacyjny – Płock – Grudziądz – Gdańsk,
  2. nowa linia nr 242 Grudziądz – Warlubie,
  3. istniejąca linia nr 131, odcinek Warlubie – Tczew,
  4. istniejąca linia nr 9, odcinek Tczew – Gdańsk,
  5. istniejące linie: nr 201, odcinek Bydgoszcz – Gdynia i 203, odcinek Łąg – Tczew oraz nowa łącznica w Łągu (inwestycje niezbędne w celu umożliwienia przeniesienia ruchu towarowego w relacjach do portów z ww. odcinka linii 131),
  6. istniejąca linia nr 202, odcinek Gdańsk – Słupsk.

Odgałęzienie do Koszalina i Kołobrzegu:

  1. nowa linia nr 50 posterunek odgałęźny Grochowalsk – Włocławek,
  2. istniejąca linia nr 18, odcinek Włocławek – Nakło nad Notecią – Piła,
  3. nowa linia nr 400 Nakło nad Notecią – Okonek,
  4. istniejąca linia nr 405, odcinek Piła – Okonek – Szczecinek,
  5. istniejąca linia nr 404, odcinek Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg,
  6. istniejąca linia nr 202, odcinek Białogard – Koszalin.

Wybrane efekty budowy nowych linii

Linie kolejowe nr 5, 50 i 242 istotnie skrócą czas jazdy pociągiem w relacjach do Płocka oraz miejscowości położonych w województwie kujawsko-pomorskim i dalej na północny zachód. Skierowanie na nowy ciąg pociągów Warszawa – Gdańsk zaowocuje także skróceniem czasu jazdy w tej relacji, a ponadto odciąży linię nr 9.

Połączenie wymienionych linii kolejowych w węźle kolejowym CPK z istniejącą CMK (linia kolejowa nr 4) zapewni dodatkowo atrakcyjny czas przejazdu w korytarzu Trójmiasto – Katowice / Kraków.

Nowe linie pozwolą na włączenie w efektywny system transportu kolejowego Lipna i Golubia-Dobrzynia oraz poprawę dostępności tym środkiem transportu Grudziądza i Wąbrzeźna. Efektem budowy linii kolejowej nr 400 Nakło nad Notecią – Okonek będzie skrócenie czasu jazdy z centralnych rejonów kraju do Koszalina i Kołobrzegu oraz włączenie w system szybkich połączeń kolejowych Złotowa.