Wersja językowa
pl

Szprycha nr 5

Korzyści transportowe dla Lubelszczyzny

Szprycha nr 5 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i CPK z Lubelszczyzną. Pociągi po przejechaniu przez Dęblin, w którym znajduje się słynna Szkoła Orląt (Lotnicza Akademia Wojskowa), pojadą do Lublina, urokliwego i pełnego zabytków miasta akademickiego, siedziby m.in. Ursusa, Pszczółki i Browarów Lubelskich. Dalej trasa kolejowa rozgałęzia się i prowadzi nas do Chełma, gdzie możemy podziwiać m.in. zabytkową kopalnię kredy. Stąd tory prowadzą w kierunku Kijowa. Ale wcześniej możemy skręcić do Zamościa, czyli perły polskiego renesansu, ze Starym Miastem wpisanym na listę UNESCO. Stamtąd trasa poprowadzi przez Bełżec – z jego źródłami św. Floriana i zabytkowym Kościołem Matki Bożej Królowej Polski – i pobiegnie dalej aż do Lwowa.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 5, do sieci połączeń kolejowych zostanie włączony Tomaszów Lubelski, do którego teraz pociągi nie dojeżdżają w ogóle. Program Kolejowy CPK to przede wszystkim szybsze podróże – np. czas dojazdu ze stolicy do Zamościa skróci się aż trzykrotnie (wyniesie 2 godz. 10 min), a do Lublina dojedziemy z Warszawy dwa razy szybciej niż obecnie (w półtorej godziny).

Korzyści z inwestycji kolejowych są oczywiste. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski: Lublina, Zamościa i Chełma. Szprycha nr 5 w sposób skokowy poprawi dostępność Lubelszczyzny, czyli jednego z najbardziej wykluczonych transportowo obszarów w Polsce.

Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego