Wersja językowa
pl

Szprycha nr 4

Nowe połączenia dla Mazowsza i Podlasia Południowego

Szprycha nr 4 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i CPK z Mazowszem i Podlasiem Południowym. Pociągi  z Portu Lotniczego Solidarność po przejechaniu przez Siedlce, gdzie w Muzeum Diecezjalnym można zobaczyć jedyny w Polsce obraz El Greca „Ekstaza św. Franciszka” i gdzie znajduje się siedziba polskiego oddziału koncernu kolejowego Stadler, pojadą dalej do Łukowa, który może oczarować  podróżnych m.in. zabytkowym dworcem z XIX-wieku. Dalej trasa prowadzi do Białej Podlaskiej z jej urokliwym, otoczonym parkiem Pałacem Radziwiłłów i położonym niedaleko Parkiem Krajobrazowym „Podlaski Przełom Bugu”. Pociągi z CPK i Warszawy pojadą następnie trasą do Brześcia, który jest objęty dla Polaków ruchem bezwizowym i stanowi drugie co do wielkości miasto zachodniej Białorusi.

Prostopadle do szprychy nr 4 powstanie również nowy kolejowy odcinek Fronołów-Biała Podlaska-Milanów, czyli kolejowy „spinacz”. To właśnie po nim pociągi pojadą w bezpośredniej relacji Białystok-Biała Podlaska-Lublin, co znacznie usprawni podróże na tzw. ścianie wschodniej. Trasa liczyć będzie 95 km długości  i pozwoli na podróż z prędkością do 160 km/h.

Korzyści dla pasażerów są niezaprzeczalne. Dzięki inwestycjom spółek PKP Polskie Line Kolejowe i CPK, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 4, pasażerowie dojadą szybciej np. do Siedlec (w 50 minut) i do Białej Podlaskiej (w 1 godz. 30 min). Z kolei podróż między Białymstokiem a Lublinem skróci się trzykrotnie i wyniesie 2 godz.

Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Siedlec i Białej Podlaskiej. Szprycha nr 4 skokowo poprawi dostępność Podlasia Południowego. Białystok i Lublin, czyli miasta wojewódzkie, między którymi podróż pociągiem nie jest dzisiaj możliwa bez przesiadki, zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe.

Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego