Wersja językowa
pl

Szprycha nr 3

Nowe połączenia dla Mazur i Podlasia

Szprycha nr 3 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego z Mazurami i Podlasiem. Pociągi  z Portu Lotniczego Solidarność po przejechaniu przez Białystok – z jego pięknym deptakiem, Pałacem Branickich i ogrodami Filharmonii Podlaskiej – wjadą (po normalnym torze) do Grodna objętego dla Polaków ruchem bezwizowym. Z Białegostoku trasa skręci do Ełku – z jego malowniczą promenadą i zabytkową Wieżą Ciśnień – a dalej do Suwałk, które są wymarzonym miejscem dla miłośników turystyki wodnej, pieszej i rowerowej. Dzięki szprysze nr 3 pasażerowie zyskają także wygodniejszy dojazd na Mazury, do Krainy Tysiąca Jezior. Biskość Parku Krajobrazowego Doliny Narwi to z kolei impuls dla turystyki i tzw.  „łomżingu”.  Pociąg zabierze nas dalej do Giżycka, gdzie możemy wysiąść i popłynąć na spływ, a następnie wsiąść do pociągu powrotnego - dajmy na to w Piszu czy Orzyszu.  

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 3, do sieci połączeń dalekobieżnych zostaną włączone Łomża i Kolno. Korzyści dla mieszkańców są oczywiste. Podróż z Ostrołęki do Warszawy skróci się niemal dwukrotnie (i wyniesie 1 godz. 5 minut) , z Suwałk do Warszawy dojedziemy w czasie o ponad 2 godz. krótszym niż obecnie  (w 2 godz. 30 min.), a z Białegostoku do stolicy przyjedziemy godzinę wcześniej niż obecnie (podróż zajmie 1 godz. 15 min.).

Korzyści z inwestycji kolejowych są niezaprzeczalne. Łomża i Kolno, dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamami na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Białegostoku, Ełku i Suwałk. Szprycha do Łomży, Pisza i Giżycka skokowo poprawi dostępność Mazur, czyli jednego z najbardziej wykluczonych transportowo obszarów w Polsce.

Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego