Wersja językowa
pl

Szprycha nr 10

Lepsze połączenia dla łódzkiego i Wielkopolski

Program Kolejowy CPK zakłada, że kolejowa szprycha nr 10 pojedzie z Warszawy i Portu Lotniczego Solidarność na zachód, m.in. doKutna, które już w XIX wieku było ważnym ośrodkiem kolejowym. Dalej dotrzemy do przemysłowego Konina z tamtejszym Konińskim Zagłębiem Węgla Brunatnego. Następnym przystankiem na trasie jest Poznań, który kojarzy się nie tylko z rogalami świętomarcińskimi i koziołkami na wieży ratusza, ale także już od prawie stu lat jest targową stolicą Polski. Stąd blisko już do zabytkowego Gniezna, czyli miasta Św. Wojciecha i pierwszej stolicy Polski.

Dzięki planowanym inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 10, o blisko pół godziny skróci się czas dojazdu ze stolicy do Kutna (wyniesie 55 minut). Do Konina dojedziemy niemal godzinę szybciej niż obecnie (podróż zajmie nam 1 godz. 30 min). 10.  szprycha połączy się w Poznaniu ze szprychą nr 9, co umożliwi szybkie podróże pociągiem do woj. zachodniopomorskiego (np. do Szczecina z zakładanym czasem przejazdu z Warszawy 3 godz. 15 min.), woj. lubuskiego (do Gorzowa Wielkopolskiego dojedziemy w 2 godz. 40 min.) albo przez Słubice w kierunku Berlina.

W powiatach na trasie szprychy nr 10 mieszka w sumie prawie 1,5 mln ludzi. Poprawi ona dostępność transportową Kutna i umożliwi szybsze podróże ze stolicy do Poznania. Tam połączy się ze szprychą nr 9, tworząc całą sieć nowych, szybkich połączeń do licznych miast województwa zachodniopomorskiego i lubuskiego.

Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego