Wersja językowa
pl

Światowi przewoźnicy chcą latać z CPK. Od dzisiaj wspólnie z IATA planują kształt nowego lotniska

Inauguracyjne spotkanie Komitetu Konsultacyjnego, powołanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i spółkę Centralny Port Komunikacyjny, trwa dziś w Warszawie. Celem jest uzgodnienie koncepcji lotniska z potrzebami przewoźników

W zorganizowanym przez Centralny Port Komunikacyjny spotkaniu Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee – ACC) uczestniczyli przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS i Wizz Air oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling) i Lufthansa Group (zrzesza przewoźników: Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings).

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele sojuszu Star Alliance, w skład którego wchodzą m.in Air China, Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines i SouthAfrican Airways. W rozmowach wzięli udział także przedstawiciele IATA, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP) oraz firm kurierskich (np. DHL i FedEx).

Uczestnicy ACC zapoznali się ze wstępną koncepcją Portu Lotniczego Solidarność. Celem ACC jest weryfikacja założeń koncepcyjnych inwestycji, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników i wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt. Chodzi o to, żeby planowane rozwiązania – techniczne, operacyjne i finansowe – były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami linii lotniczych.

Aby zaplanować lotnisko spełniające oczekiwania przyszłych podróżnych i użytkowników lotniska, musimy zacząć od konsultacji z przewoźnikami,  firmami działającymi w porcie i świadczącymi dla niego usługi. Dlatego cieszy nas wysoka frekwencja i zainteresowanie przedstawicieli linii lotniczych

mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Dzisiejsze spotkanie ACC to dopiero pierwsze z zaplanowanej serii.Mamy sygnały, że liczba zainteresowanych i uczestników kolejnych spotkań będzie jeszcze większa

zapowiada Mikołaj Wild.

Spotkania z udziałem ekspertów w ramach ACC są doskonałą okazją, żeby rozmawiać o potrzebach przewoźników w zakresie szeroko pojętej infrastruktury lotniskowej, w tym o wymaganiach dotyczących terminali pasażerskich, płyt postojowych i infrastruktury cargo. W ten sposób konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność

mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji.

Według naszych prognoz, europejski popyt na podróże lotnicze wzrośnie do 2037 r. o ok. 50 proc., w związku z czym niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. Dzisiejsze ACC w Warszawie to sygnał, że jesteśmy świadomi brakującej przepustowości lotniczej w Europie, a poprzez projekt CPK chcemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają

mówi Anca Apahidean z IATA, Area Manager dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Uczestnicy ACC będą ze sobą w stałym, codziennym kontakcie m.in. poprzez telekonferencje i korespondencję elektroniczną. Założenie jest takie, ze spotkania plenarne – tak jak dzisiejsze – będą miały miejsce zwykle od dwóch do czterech razy w roku. Każdorazowo gospodarzem będzie CPK, inwestor planowanego lotniska.

Przy IATA działają Komitety Konsultacyjne przeznaczone dla największych projektów inwestycyjnych, w tym dla portów lotniczych Bangkok, Hong Kong International, Londyn Heathrow, Kuala Lumpur International, Manchester, Paryż Charles de Gaulle, Pekin Daxing i Sztokholm Arlanda.

Spotkania ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami branżowymi CPK. W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, LOT AMS, LS Airport Services, PAŻP, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, PHH, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.

Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. W efekcie konsultacji spółka otrzymała prawie pół tysiąca uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, dotyczących m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.

W  tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. W tym roku CPK zleci też master plan Portu Lotniczego Solidarność. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego.

Mikołaj Wild Port Lotniczy Solidarność Dariusz Sawicki Airport Consultative Committee ACC Informacje prasowe
Konrad Majszyk
Konrad Majszyk

Dyrektor komunikacji i PR

NEWSLETTER

Strona jest chroniona przez reCAPTCHA, więc podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi.