Wersja językowa
pl

Stanowisko CPK w odpowiedzi na artykuł dziennika „Fakt”

W nawiązaniu do artykułu „W pół roku w CPK zarobili 12 mln zł” opublikowanego dziś w dzienniku „Fakt” spółka Centralny Port Komunikacyjny oświadcza, że:

Centralny Port Komunikacyjny to planowany nowy węzeł przesiadkowy w środku Polski, położony między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie obejmującym budowę dwóch równoległych dróg startowych i niezbędnej infrastruktury towarzyszącej, będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

W skład przygotowywanego projektu CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia kolejowe na terenie kraju, które umożliwią przejazd między większością polskich miast a CPK i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Na te inwestycje złożą linie kolejowe o długości prawie 1.800 km, których budowa jest przygotowywana do realizacji w latach2020-2034. W bezpośrednim sąsiedztwie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. parkingi, budynki usługowe, centrum logistyczne, obiekty targowo-kongresowe. 

Inwestycji tej skali nie da się zaplanować, zaprojektować ani wybudować, nie zatrudniając specjalistów.  W związku z postępami w planowaniu i realizacji inwestycji lotniskowych i kolejowych rzeczywiście zwiększyliśmy zatrudnienie. Co bardzo ważne, w ramach tych rekrutacji rozbudowane zostały przede wszystkim komponenty odpowiedzialne za inwestycje lotniskowe, kolejowe oraz pozyskiwanie nieruchomości i zagospodarowanie przestrzenne.

Nie zapominajmy o tym, że inwestycje budowalne związane z budową hubów są gigantycznym bodźcem dla gospodarki i dla rynku pracy na całym świecie. Dla przykładu: wraz z uruchomieniem lotniska Barajas w Madrycie przybyło aż 300 tys. miejsc pracy (bezpośrednio i w branżach powiązanych), a Port Lotniczy de Gaulle’a w Paryżu na tej samej zasadzie przyczynił się do utworzenia prawie 200 tys. miejsc pracy. Według opublikowanego w lipcu br. raportu firmy Kearney, tylko w 2026 r., czyli szczytowym roku budowy, inwestycje lotniskowe, kolejowe i drogowe związane z CPK wygenerują prawie 100 tys. miejsc pracy.

Podczas samej budowy nowego terminalu na lotnisku Changi w Singapurze w szczytowym momencie zatrudnionych będzie ok. 20 tys. osób. Budowa nowego portu lotniczego w Stambule, który został otwarty w ub. roku, była źródłem 35 tys. miejsc pracy, do czego doliczyć należy kolejne dziesiątki tysięcy w branżach powiązanych z inwestycją.

Informacje prasowe

NEWSLETTER

Strona jest chroniona przez reCAPTCHA, więc podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi.