Wersja językowa
pl

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej. Dzięki CPK na Podkarpaciu powstanie nowa linia kolejowa

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała dziś umowę na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej na odcinku: Łętownia-Rzeszów. Dzięki niej mieszkańcy Podkarpacia dotrą z Rzeszowa do Warszawy prawie dwa razy szybciej niż obecnie. Poprawi się również dojazd m.in. do Stalowej Woli, Tarnobrzega, Ostrowca Świętokrzyskiego, Radomia i Grójca, a także z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Łętownia-Rzeszów to pierwsza inwestycja spółki CPK w województwie podkarpackim. Umowa o wartości 9,7 mln zł netto została podpisana podczas dzisiejszej konferencji prasowej na stacji PKP Rzeszów Główny.

Ponad 40-kilometrowy odcinek nowej linii Łętownia – Rzeszów to kolejowy łącznik prowadzący od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.

CPK to nie tylko lotnisko, to przede wszystkim rozwój kolei w całej Polsce. W tym kontekście pamiętamy o każdej części naszego kraju, bo chcemy zapewnić dobrą dostępność transportową dla każdego obywatela. Jesteśmy przekonani, że m.in. od tego, jak będzie się dojeżdżać z Rzeszowa do Warszawy, CPK czy Trójmiasta zależy rozwój gospodarczy Polski

powiedział wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Dzisiaj na dojazd pociągu z Rzeszowa do Warszawy potrzeba minimum 4 godziny, ponieważ jadą one okrężną trasą przez Kraków. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem

mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Dzisiejszy kontrakt na prace przygotowawcze, a konkretnie na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), został zawarty z konsorcjum firm: BBF, Ingerop Polska i SAFEGE. To efekt kolejnego z rozstrzygniętych przetargów na STEŚ dla łącznie 743 km nowych linii kolejowych z prawie 1800 km wchodzących w skład Programu CPK.

Zdajemy sobie sprawę, jak ważne przy trasowaniu tej linii kolejowej będzie wsłuchanie się w głos mieszkańców i uwzględnienie wszystkich lokalnych uwarunkowań. Dlatego w ramach umowy planujemy wyjątkowo szerokie konsultacje społeczne, które zapewnią stosowną wymianę informacji. Jest to już kolejne opracowanie tego typu, które będziemy realizować. Doświadczenie personelu naszego konsorcjum to gwarancja jakości

mówi Maciej Adamczak, prezes spółki BBF, przedstawiciel wykonawcy.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Celem STEŚ jest opracowanie dla odcinka Łętownia-Rzeszów specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Na przygotowanie STEŚ wykonawca będzie miał 13 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 18 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min , ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min i z Tarnobrzegu do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min, a z Przemyśla w 3 godz. 15 min.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.

Docelowo w ramach Programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Informacje prasowe
Konrad Majszyk
Konrad Majszyk

Rzecznik prasowy

Kontakt dla mediów: [email protected]