Wersja językowa
pl

Regionalne Konsultacje Strategiczne w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim

Nowe linie kolejowe mają powstać w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK.

Białystok i Olsztyn to już kolejne z cyklu Regionalnych Konsultacji Strategicznych. Celem tych spotkań jest uzgodnienie, czy przygotowane warianty przebiegów linii kolejowych uwzględniają wszystkie uwarunkowania lokalne i czy inwestycje kolejowe CPK nie kolidują z budowami planowanymi przez samorządy. W ubiegłym tygodniu spotkania miały miejsce w Kielcach, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie i Lublinie. W lipcu i sierpniu RKS odbyły się w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu i Toruniu

Białystok

Według założeń Programu Kolejowego CPK w woj. podlaskim wybudowanych ma zostać 56 km linii kolejowej nr 29, prowadzącej z Ostrołęki przez Łomżę i Kolno do Giżycka. Dzięki tej inwestycji, po przeszło 25 latach połączenie kolejowe odzyska Łomża, jedno z największych polskich miast bez kolei, skąd do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 15 min., a do CPK w 1 godz. 35 min.

Program CPK obejmuje również powstanie odcinka Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, czyli fragmentu tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej bezpośrednio Białystok, Lublin i Rzeszów. Dzięki niej szybciej dojedziemy z Białegostoku: do Lublina (w 3 godz. 5 min. zamiast obecnych 5 godz. 35 min.) i do Rzeszowa (w 4 godz. 45 min. zamiast 7 godz.).

Inwestycje CPK uzupełnią brakujące połączenia istniejącej sieci kolejowej – wyjaśnia Maciej Kaczorek, dyrektor Biura Planowania Kolei w CPK. – Linia Milanów – Biała Podlaska – Fronołów, choć powstanie zaraz za granicą województwa podlaskiego, stworzy bezpośrednie połączenie Białegostoku, Lublina i Rzeszowa oraz zapewni nowe możliwości w ruchu pasażerskim i towarowym – dodaje.

Dzięki inwestycjom kolejowym CPK znacząco poprawi się dostępność komunikacyjna regionu. Zgodnie z założeniami inwestora, aż 81 proc. mieszkańców województwa podlaskiego będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Olsztyn

W woj. warmińsko-mazurskim w ramach inwestycji CPK planowany jest nowy 74-kilometrowy odcinek linii nr 29, biegnącej z Giżycka przez Orzysz i Pisz (dalej przez Łomżę do Ostrołęki). Linia ta stanowi fragment zupełnie nowego korytarza kolejowego łączącego - najkrótszą trasą - serce Mazur z Warszawą i CPK.

– Nowa linia kolejowa łącząca Giżycko, Orzysz i Pisz z centralną częścią kraju w znaczący sposób zwiększy dostępność transportową Mazur. Szacujemy, że pociągi z Warszawy do Giżycka będą mogły dojechać o połowę szybciej niż obecnie – mówi Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK.

Natomiast połączenie ze stolicą i nowym lotniskiem Olsztyna i Elbląga, czyli dwóch największych miast woj. warmińsko-mazurskiego, poprawi się dzięki dalszej modernizacji istniejących linii nr 9 i 216, a także dzięki budowie na terenie Mazowsza nowej linii nr 20 (Warszawa Choszczówka – Kątne k. Nasielska).

Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Olsztyna1 godz. 40 min. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 40 min.), do Elbląga 2 godz. 20 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz.), a do Giżycka - 2 godz. 25 min. (zamiast obecnych 4 godz. 30 min.).

Co więcej, dzięki inwestycjom CPK na Warmii i Mazurach, 76 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Warmii i Mazur.

Dotychczasowy przebieg spotkań w ramach Regionalnych Konsultacji Strategicznych potwierdza, że samorządy oczekują inwestycji kolejowych CPK. Otrzymaliśmy od naszych regionalnych partnerów merytorycznie cenne rekomendacje, ale także oznaki poparcia dla pomysłu budowy spójnej, nowoczesnej sieci kolejowej

Rafał Garpiel, pełnomocnik zarządu CPK ds. relacji z otoczeniem inwestycji.

Łącznie w ramach Programu Kolejowego CPK planowana jest budowa ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, zakłada wybudowanie 140 km nowej linii dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. 29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tamtego czasu.

W ubiegłym tygodniu spółka CPK otworzyła oferty w pierwszym dużym przetargu kolejowym: na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do Portu Lotniczego Solidarność. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł. Inwentaryzacje są niezbędne na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowych, które poprzedzają uzyskanie decyzji lokalizacyjnych i pozwoleń na budowę.

Program Kolejowy CPK Regionalne konsultacje strategiczne Informacje prasowe

NEWSLETTER

Strona jest chroniona przez reCAPTCHA, więc podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi.