Wersja językowa
pl

Polsko-brytyjska współpraca w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali porozumienie o współpracy dotyczącej CPK. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy gwarantuje wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Port Lotniczy Solidarność, i ponad 1600 km nowych szlaków kolejowych, w tym linii dużych prędkości.

Stronami porozumienia o współpracy (Memorandum of Understanding) są wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, i ambasador Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce Jonathan Knott, który podpisał dokument w imieniu ministra ds. eksportu i handlu  międzynarodowego Wielkiej Brytanii Grahama Stuarta. W spotkaniu uczestniczyli też Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, i Janusz Janiszewski, stojący na czele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Wielkie projekty infrastrukturalne, takie jak Centralny Port Komunikacyjny, są odpowiedzią na potrzeby transportowe obywateli i krajów, ale też okazją do wymiany specjalistycznej wiedzyi umiejętności. Doceniamy dotychczasowe zaangażowanie Wielkiej Brytanii w prace nad projektem. To wsparcie pomaga nam w planowaniu nowoczesnego, wygodnego i bezpiecznego epidemiologicznie portu lotniczego

mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jestem dumny z powodu ogłoszenia umowy, którą zawarliśmy dziś z polskim Ministerstwem Infrastruktury. Polska staje się coraz większym i ważniejszym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii. Cieszę się, że wiedza ekspercka brytyjskich firm może przysłużyć się dla tego strategicznego i ważnego dla gospodarki projektu, jakim jest CPK. Wielka Brytania jest ojczyzną najlepszych na świecie ekspertów w dziedzinie zarządzania projektami, inżynierii, architektury i finansów. Rolą mojego ministerstwa jest promowanie ich wysokich umiejętności na rynkach światowych, np. przy tak dużych projektach jak CPK

mówi minister Graham Stuart.

Jak podkreśla ambasador Jonathan Knott, strona brytyjska deklaruje udostępnienie doświadczeń zdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i İGA w Stambule. Porozumienie przewiduje współpracę – w ramach polsko-brytyjskiego zespołu konsultacyjnego – m.in. w planowaniu infrastruktury lotniskowej i kolejowej, zaprojektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby CPK, zagospodarowaniu przestrzennym dotyczącym rejonu Airport City i pełnej cyfryzacji projektu.

Po polskiej stronie beneficjentami porozumienia są m.in. CPK, PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW). Ze strony brytyjskiej uczestniczą w nim m.in. Ministerstwo Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, i National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządca przestrzeni powietrznej na Wyspach.

Przedstawiciele brytyjskiego sektora lotniczego współpracują z nami ramię w ramię od bardzo wczesnego etapu projektu CPK. Jesteśmy pewni, że współpraca ta będzie kontynuowana przy budowie nowego portu przesiadkowego i planowanych liniach kolejowych. Doceniamy doświadczenia brytyjskich firm, zdobyte przez nie podczas realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych nie tylko w swoim kraju, ale też w innych częściach świata. Ich oferta znakomicie współgra z planowaną współpracą z doradcą strategicznym, którego wybierzemy w drugiej połowie roku, i partnerstwem strategicznym, które przewidujemy w kolejnym etapie inwestycji

mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Podpisane dziś porozumienie to kontynuacja dotychczasowych polsko-brytyjskich działań związanych z projektem CPK. W czerwcu i wrześniu ub. roku miały miejsce warsztaty architektoniczne, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i spółki CPK. Ich efektem były wstępne koncepcje architektoniczne Portu Lotniczego Solidarność. Propozycje przygotowały biura projektowe o światowej renomie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy, Pascall+Watson, Woods Bagot, Populous i KPF.

W wyniku konsultacji z ponad 150 partnerami branżowymi dotyczącymi wymagań technicznych i operacyjnych nowego lotniska, które miały miejsce w ub. roku, powstał tzw. brief strategiczny. Dokument zawierał podstawowe założenia CPK, do którego uwagi zgłaszali m.in. przewoźnicy lotniczy – także z Wielkiej Brytanii. W tej chwili w CPK trwają postępowania dotyczące m.in. wyboru doradcy strategicznego i konsultanta technicznego ds. master planu, które mają być rozstrzygnięte w tym roku.

W ramach Programu CPK powstanie nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz ponad 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości, np. Warszawa-CPK-Łódź). Wspólnie z istniejącymi liniami złożą się one na sieć mającą połączyć stolicę Polski i CPK z większością największych miast kraju w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym prawie 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w ramach powiązanych sektorów gospodarki.