Wersja językowa
pl

Pasażerowie i cargo to optymalne połączenie. Odpowiedź spółki CPK

Wbrew niektórym doniesieniem medialnym nie ma pomysłu zmiany koncepcji CPK na ”all cargo”. Ruch pasażerski i przewozy cargo się nie wykluczają – wręcz przeciwnie. Tzn. zdecydowana większość lotniczego cargo lata pod pokładami samolotów pasażerskich. Samoloty frachtowe, tzw. all cargo, które również będą przyjmowane na CPK, odpowiadają za mniejszą część rynku.

Najnowsze prognozy wskazują więc na zwiększenie roli lotniczego cargo na CPK. Cargo jednak od początku było w CPK planowane i było istotną częścią infrastruktury – podobnie jak ma to miejsce w innych portach przesiadkowych w Europie. Taką informację przekazujemy konsekwentnie od dawna stu kilkudziesięciu partnerom strategicznym, w tym przewoźnikom lotniczym, z którymi konsultujemy założenia przyszłej infrastruktury.

W wyniku aktualizacji prognoz przewozowych, które na bieżąco sprawdzamy i monitorujemy, te dla cargo są lepsze, niż zakładaliśmy. W swoim czasie pokażemy szczegółowe, prognozy wykonane przez IATA, które obecnie są w fazie odbiorów. Optymistyczne prognozy cargo to jest bardzo dobra wiadomość dla CPK. Zmiany te pozytywnie wpływają na rentowność projektu.

To jest dodatkowy strumień towarów i przychodów, do przyjęcia którego będziemy gotowi, planując infrastrukturę. Ta istotna będzie projektowana i budowana od podstaw (jako tzw. greenfield – bez ograniczeń ze strony istniejącej infrastruktury), co jest ogromnym atutem naszej inwestycji.

Niewykorzystany potencjał lotniczego cargo w Polsce (niewielkie dziś przewozy na tle hubów Europy Zachodniej) i boom cargo, który napędza m.in. COVID-19  to szansa, którą należy po prostu uwzględnić i wykorzystać, planując nową infrastrukturę.

Polskie lotnicze cargo stanowi zaś tylko 1 proc. europejskiego rynku. Prawda jest taka, ze dziś cargo omija Polskę, mało tego – część towarów jest wywożona jako lotnicze cargo ciężarówkami do hubów w Niemczech. To pokazuje gigantyczny niewykorzystany potencjał.

Ok. 80 proc. cargo w Polsce przechodzi przez Lotnisko Chopina w Warszawie. Atuty CPK w obsłudze cargo przez CPK w porównaniu z Lotniskiem Chopina będą m.in. takie, że to lotnisko będzie działać w trybie 24/7 i nie będzie ograniczeń związanych z hałasem.

Rolę obsługi cargo przez port pasażerski podkreślają np. nasi doradcy strategiczni z lotniska Incheon, które jest w czołówce obsługi światowego cargo (w 2019 r., przed COVID-19, port w Seulu obsłużył 2,8 mln tonpiąte miejsce na świecie). Inny przykład: obecnie LOT wysyła do Indii pięć Dreamlinerów tygodniowo jako rejsy „all cargo”, tzn. bez pasażerów.

Lotnicze cargo stanowi  1 proc. światowej wymiany handlowej pod względem masy, ale 35 proc. pod względem wartości. Naprawdę jest o co walczyć. To jest zagadnienie – nomen omen – ciężkiej wagi.