Wersja językowa
pl

CPK w projekcie Smart Airports. Dofinansowanie dla zielonej energii i ograniczenia emisji CO2

Europejskie konsorcjum z udziałem Centralnego Portu Komunikacyjnego otrzymało 12 mln euro dofinansowania na opracowanie zielonych, proekologicznych i inteligentnych rozwiązań dotyczących projektowania lotnisk. Partnerami CPK są m.in. porty lotnicze w Kopenhadze, Rzymie i Wilnie

Unijny grant pochodzi z Ramowego Programu Badań i Rozwoju Horizon 2020 w kategorii: „Budowanie niskoemisyjnej i odpornej na zmiany klimatu przyszłości: Bezpieczna, czysta i wydajna energia”.

Oprócz CPK uczestnikami projektu Smart Airports zostało 15 instytucji, w tym m.in.: Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), Port Lotniczy w Kopenhadze, Duński Instytut Technologiczny (DTI), Lotnisko Rzym-Fiumicino, Lithuanian Airports (zarządca lotnisk m.in. w Wilnie i Kownie), Uniwersytet w Parmie, Uniwersytet Techniczny w Hamburgu i przewoźnik Scandinavian Airlines (SAS).

Całkowita wysokość przyznanej dotacji to 12 mln euro, z czego prawie 500 tys. euro trafi do CPK. Do udziału w przedsięwzięciu spółka CPK, odpowiedzialna za zaprojektowanie i budowę Portu Solidarność, została zaproszona jako lotnisko partnerskie przez lidera konsorcjum, czyli Port Lotniczy w Kopenhadze. Dzięki temu CPK bierze udział w pilotażowym, innowacyjnym projekcie, który ma przyczynić się do spowolnienia zmian klimatycznych.

Naszym celem jest infrastruktura niskoemisyjna, a europejski program Smart Airports pozwoli nam te zamierzenia zrealizować. Planując port lotniczy, sięgniemy na dużą skalę po zielone rozwiązania z zakresu inteligentnej energii i elektromobilności

mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jako spółka CPK będziemy pracować razem z partnerami z konsorcjum nad działaniami redukującymi  zużycie energii, zapewnieniem dostępu do biopaliwa lotniczego i wykorzystaniem niskoemisyjnych pojazdów obsługi naziemnej. Nowe lotnisko i zbudowany jednocześnie system kolei dużych prędkości będą korzystać z najnowocześniejszych rozwiązań ograniczających negatywny wpływ transportu na środowisko

mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Cieszymy się, że Komisja Europejska wybrała nasz projekt i że wraz z partnerami takimi jak CPK będziemy współpracować przy opracowywania koncepcji zrównoważonego lotniska przyszłości. Zamierzamy zapewnić infrastrukturę dla samolotów, które mogą być w przyszłości zasilane energią elektryczną, wodorem lub innymi zrównoważonymi paliwami. Jednocześnie zbadamy, w jaki sposób zasilać budynki, pojazdy i samoloty w taki sposób, żeby w docelowo całkowicie wyeliminować emisję dwutlenku węgla

mówi Thomas Woldbye, prezes Portu Lotniczego w Kopenhadze.

Współpraca w ramach Smart Airports potrwa cztery lata. Udział w tzw. konsorcjum kopenhaskim da spółce CPK nieograniczony dostęp do wszystkich wypracowanych rezultatów (koncepcji, założeń, rozwiązań projektowych i technologii), jak również możliwość ich wdrożenia w przyszłości. W przypadku CPK może to mieć miejsce zarówno na etapie przygotowywania master planu, jak też podczas projektowania i budowy lotniska.

W Porcie w Kopenhadze w Danii wdrażane będą w pierwszej kolejności wypracowane przez konsorcjum zielone rozwiązania. Równocześnie wyniki projektu Smart Airports będą jednak adaptowane dla lotnisk partnerskich: w Polsce, na Litwie i we Włoszech.

Wdrażanie ekologicznych, zrównoważonych paliw oraz zielona transformacja operacji lotniskowych będą wymagały dostępu do wiedzy i know-how. To właśnie w tym celu zebraliśmy profesjonalny, międzynarodowy zespół. Z niecierpliwością czekamy na tę ogólnoeuropejską współpracę  

mówi Lars Overgaard, business menadżer w Duńskim Instytucie Technologicznym, który kierował procesem aplikacyjnym.

Projekt ma się przyczynić do osiągnięcia przez branżę lotniskową unijnych celów klimatycznych i wpisuje się Nowy Europejski Zielony Ład (European Green Deal). 

To nie pierwsze spośród działań CPK na rzecz zrównoważonej energii. 25 września br. CPK i Polska Grupa Energetyczna podpisały porozumienie o współpracy w celu realizacji niskoemisyjnych inwestycji energetycznych. Wstępne ustalenia zakładają, że w rejonie Portu Solidarność powstanie - w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi - nowa elektrociepłownia, która będzie zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych, czyli odnawialnych źródeł energii (OZE).

Porozumienie CPK i PGE zakłada zastosowanie trigeneracji, czyli skojarzonego technologicznie wytwarzania: energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego. Takie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie ilości i kosztu energii niezbędnej do wytworzenia każdego z nich z osobna. Współpraca CPK i PGE oraz zakładane zastosowanie na dużą skalę OZE także wpisują się w europejską politykę klimatyczną. 

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 957824.

Informacje prasowe
Konrad Majszyk
Konrad Majszyk

Dyrektor komunikacji i PR

NEWSLETTER

Strona jest chroniona przez reCAPTCHA, więc podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi.